Set coses que (encara) no havies sentit mai sobre la dieta mediterrània

  1. Ens hi referim com a “dieta” mediterrània, però no és només una dieta: la dieta mediterrània és una valuosa herència cultural que representa molt més que una simple pauta nutricional, saborosa i saludable. És un estil de vida equilibrat que recull receptes, maneres de cuinar, celebracions, costums, productes típics i activitats humanes diverses. No t’oblidis que, quan ens referim a “un estil de vida saludable”, aquest concepte abasta l’alimentació i l’activitat física, el descans, evitar el consum de tòxics i les relacions personals.
  2. És Patrimoni de la Humanitat: així ho va reconèixer i celebrar la UNESCO inscrivint la dieta mediterrània com un dels elements de la Llista Representativa del Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat el novembre de 2010. L’alimentació saludable que ens proporciona la dieta mediterrània és perfectament compatible amb el plaer de degustar plats saborosos.
  3. Composició nutricional: entre les nombroses propietats d’aquest patró alimentari per a la salut es pot destacar el tipus de greix que el caracteritza (oli d’oliva, peix i fruita seca), les proporcions de nutrients principals que tenen les seves receptes (cereals i vegetals com a base dels plats i carns o similars com a “guarnició”) i el contingut en micronutrients, fruit de la utilització de verdures de temporada, herbes aromàtiques i condiments
  4. La piràmide: segur que l’has vist moltes vegades, però sabies que és de la dieta mediterrània? No fa gaire, la piràmide tradicional de la dieta mediterrània es va posar al dia per adaptar-se a l’estil de vida actual. Per iniciativa de la Fundació Dieta Mediterrània i en col·laboració amb nombroses entitats internacionals, s’ha consensuat un nou esquema que enriqueix la representació gràfica amb la incorporació d’elements qualitatius. La nova piràmide segueix la pauta de l’anterior: situa a la base els aliments que han de sustentar la dieta i relega als estrats superiors, gràficament més estrets, els que s’han de consumir amb moderació.
  5. A més dels aliments, la piràmide té en compte l’aigua: s’ha de garantir l’aportació diària d’entre 1,5 i 2 litres d’aigua. Una hidratació correcta és essencial per mantenir un bon equilibri de l’aigua corporal, si bé les necessitats varien segons l’edat de les persones, el nivell d’activitat física que es du a terme, la situació personal i les condicions climàtiques. A més de beure aigua directament, l’aportació de líquid es pot completar amb infusions d’herbes amb sucre moderat i brous baixos en greix i sal.
  6. Decàleg: un altre mètode de comunicació de què disposa la Fundació Dieta Mediterrània, a banda de la piràmide, és un decàleg amb els aspectes principals de la dieta mediterrània. S’hi contempla, per exemple, utilitzar l’oli d’oliva com a greix d’addició principal o consumir aliments d’origen vegetal en abundància
  7. Sòria, abanderada en la promoció de la dieta mediterrània: Sabies que la ciutat de Sòria té el títol de “Comunitat emblemàtica de la dieta mediterrània, Patrimoni Cultural Immaterial”? Fa uns anys Sòria va ser escollida, juntament amb sis ciutats mediterrànies més, com a ciutat emblemàtica d’aquest estil de vida al nostre país. Sòria va promocionar els valors vinculats a la dieta mediterrània que ofereix la província a l’Exposició Universal de Milà de l’any 2015.

Què t’han semblat aquests apunts sobre la dieta mediterrània? Els coneixies tots?



Segueix-nos!