Valors del colesterol. Resol els teus dubtes!

El colesterol és necessari perquè l’organisme funcioni correctament, però, com tot, convé mantenir-lo equilibrat i no sobrepassar els valors recomanats pels experts; d’aquesta manera, aconseguirem cuidar la nostra salut cardiovascular. Ara bé, coneixeu els diferents tipus de colesterol i els valors adequats de cadascun?

Els tipus de colesterol

En les anàlisis, el colesterol es divideix bàsicament en:

Tots quatre tenen uns nivells màxims i mínims, segons els quals podem saber si els valors de colesterol que tenim a la sang són correctes.

Segurament, el que més coneixeu és el colesterol total que, com deveu haver sentit a dir, no ha de sobrepassar els 200 mg/dl. Si aquests nivells estan per sota, es considera ideal per a la bona salut cardiovascular. I què volen dir els altres tipus?

El colesterol LDL (de l’anglès “lipoproteïna de baixa densitat”) és el que es coneix com a colesterol dolent. L’ideal és tenir els valors de colesterol LDL tan baixos com sigui possible, si està per sota de 100 mg/dl, podem considerar que tenim uns nivells d’LDL beneficiosos i això permetrà que la sang flueixi sense resistència.

El colesterol HDL o “lipoproteïna d’alta densitat” es denomina habitualment el colesterol bo, perquè ens ajuda a reduir els nivells de colesterol LDL, com si netegés les artèries, i aquest fet és molt beneficiós per a l’organisme. Per tenir uns bons nivells d’HDL, ha d’estar per sobre de 40 mg/dl en homes i 50 mg/dl en dones. És clar, en aquest cas no hi ha un “màxim”, sinó un “mínim” que cal tenir en compte.

De tots els tipus de colesterol, el menys conegut és el VLDL o “lipoproteïna de molt baixa densitat”. Es pot considerar com un subtipus de l’LDL, de manera que també es reconeix com a colesterol dolent. Aquest, igual que l‘LDL, obstrueix les artèries; per tant, convé tenir els valors tan baixos com sigui possible. Perquè el cos funcioni bé, aquests nivells han d’estar entre 2-30 mg/dl.

Controlar els nivells de colesterol

Ara bé, com podem saber si controlem bé aquests nivells? El colesterol només és present en els aliments d’origen animal, i, per poder mantenir a ratlla aquests valors, la millor dieta que hi ha és la dieta mediterrània, ja que hi predominen molts aliments que ens ajuden a controlar els valors del colesterol, com ara la verdura, la fruita, els llegums, el peix (especialment el peix blau), la fruita seca i l’oli d’oliva.

A més de mantenir una alimentació adequada, per al colesterol també és fonamental tenir uns hàbits de vida saludables i fer exercici físic, que és beneficiós per disminuir els nivells de “colesterol dolent” i augmentar els de “colesterol bo”.

Ara ja sabeu quins són els diferents tipus de colesterol i com mirar si esteu en el bon camí per mantenir uns valors de colesterol saludable.

Beneficios del Yogur



Segueix-nos!